Tiskové zprávy

Patnáctitunové výztuže budou v podzemí přesunuty bez demontáže

Patnáctitunové výztuže budou v podzemí přesunuty bez demontáže

OSTRAVA, 31. října 2007 – Na devítikilometrovou trasu podzemím se v listopadu vydají patnáctitunové mechanizované výztuže (sekce). Horníci Dolu ČSM zvládnou jejich přepravu z dokopaného porubu na závodě Jih do nového rubání na závod Sever vcelku, bez předchozí demontáže. „Jedná se o unikátní postup, který bude realizován poprvé v historii šachty,“ říká ředitel Dolu ČSM Josef Kasper. „Pro tuto přepravu jsme na plánované trase museli udělat několik úprav, aby sekce všude prošly,“ dodává.

 

Celkem bude po devítikilometrové trase přepraveno 112 kusů mechanizovaných výztuží, každá z nich o hmotnosti 15 tun. Přepravovány budou dvojím způsobem – šest kilometrů po koleji, zbývající tři kilometry po závěsné dráze za pomoci hydraulického přepravního zařízení. Pro přepravu po koleji budou použity speciální podvozky, které byly vyvinuty a vyrobeny právě pro tuto akci.

 

Přeprava mechanizované výztuže bez demontáže je dalším příspěvkem ke zvýšení bezpečnosti v důlním provozu. Podle Petra Skyvy, vedoucího výroby Dolu ČSM, začali o novém způsobu přesunu této těžké technologie uvažovat po smrtelném úrazu, ke kterému došlo na závodě Jih letos v březnu právě při manipulaci s břemeny nadměrné hmotnosti. „Novým způsobem přesunu eliminujeme operace, které přinášejí řadu nebezpečí, ale také technické problémy,“ vysvětluje Skyva. Rozebrání mechanizovaných výztuží, přeprava jejich několikatunových částí, jejich opětovná montáž a upnutí v novém porubu s sebou nese mnoho rizik a nebezpečných stavů. „Kromě větší bezpečnosti zvýší nový postup i produktivitu práce – tímto způsobem bychom měli při čtyřsměnném provozu ušetřit až 18 dnů,“ dodává ředitel Kasper.